Sejarah Linux (cerpen)

Kernel Linux pada mulanya ditulis sebagai hobi oleh pelajar Universitas Finland Linus Torvalds yang belajar di Universitas Helsinki, untuk membuat kernel seperti Minix  yang bebas dan dapat dirubah. (Minix adalah projek pelajaran menyerupai UNIX yang dibuat oleh Prof. Tanenbaum untuk menjadi mudah dan bukan untuk digunakan perniagaan.) Versi 0.01 dikeluarkan ke Internet pada bulan September 1991, Versi 0.02 pada 5 Oktober 1991.

Sejarah sistem pengoperasian berdasrkan Linux berkaitan erat dengan projek GNU, projek program ini terkenal dipimpin oleh Richard Stallman. Projek GNU bermula pada 1983 untuk membuat sistem pengoperasian seperti UNIX kompiler lengkap, aplikasi utiliti, utiliti pembangunan dan seterusnya dibuat sepenuhnya dengan Program Grafis. Pada tahun 1991, apabila versi pertama rancangan Linux ditulis, projek GNU Project telah menghasilkan hampir ke semua komponen sistem ini kecuali kernel. Torvalds dan pembangunan kernel seperti Linux  menyesuaikan kernel mereka supaya dapat berfungsi dengan komponen GNU, dan seterusnya mengeluarkan Sistem Pengoperasian yang cukup berfungsi. Oleh itu, Linux melengkapkan ruang terakhir dalam rancangan GNU.

Walaupun kernel Linux  dilisensikan di bawah  GNU General Public License, ia bukan sebesar projek GNU. Tux, seekor Penguin, merupakan logo dan maskot bagi Linux. Linuxadalah label perdaganan (SN : 1916230) yang dimiliki oleh Linus Trovalds. Linux terdaftar sebagai "Program sistem operasi komputer bagi pengguna komputer dan operator".Label perdagangan ini diletak setelah berlaku pada saat kejadian di mana seorang pemalsu bernama William R Della Croce Jr.  bermula dari mengirimkan surat kepada distributor Linux yang mengklaim label perdagangan Linux  adalah pemiliknya, serta royalty sebanyak 10% dari mereka. Para pengguna Linux mulai mendukung agar label perdagangan ini diberikan kepada Linus Trovalds. Perlisensian label dagang Linux sekarang ini, dikendalikan oleh Lnux Mark Institute.

Terdapat banyak distribusi Linux (lebih dikenali dengan Distro), yang dibuat oleh individu, grup, dan lembaga lain. masing-masing mungkin disertakan dengan program sistem operasi dan program aplikasi tambahan, di samping menyertakan suatu program yang memasang keseluruhan sistem dalam komputer baru tersebut.

Sekian dari saya dan semoga bermanfaat.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar